Rabu, 5 Januari 2011

Aku Mat Bendang

    Aku bukanlah orang bendang, pokok padi aku tak kenal sebab aku tak pernah tengok pun.Aku tahu hanya melalui buku masa sekolah dulu-dulu.Aku bukan berasal dari kawasan padi,tempat asal aku di selatan tahan air kawasan getah.Kalau sebut pasal getah ok le.Nak suruh aku cerita pasal getah daripada skrap sampai getah keping aku boleh cerita.Pasal aku duduk bawah pokok getah.Kerja aku kecik-kecik dulu noreh getah.
    Alkisah bermula apabila aku berkenalan dengan seorang gadis yang berasal di kawasan bendang di Selangor yang kini dah pun menjadi permaisuriku dengan anak-anak aku hidup bahagia, Terima kasih ALLAH menemukan aku dengan isteriku.Maka bermulalah aku mencuba nasib menjadi orang bendang.Mula-mula hanya Tuhan sahaja yang tahu apabila kali pertama berbendang bukan padi yang tumbuh tetapi lebih banyak rumput daripada padi.Bayangkan orang lain boleh dapat setengah keping 4 hingga 5 tan,aku hanya dapat 1 tan, malu...malu...tapi apa nak dimalukan aku bukan orang bendang tulen.
    Masih aku ingat hingga hari ini,aku tersungkur dalam bendang dengan mesin sembur racun sebab dah tak boleh imbang apabila berjalan dalam air....macam nangka busuk jatuh.Mentuaku hanya senyum sinis...aku pun control macho.. padahal malu.Sejak hari itu aku bertekad untuk belajar berbendang.First, aku berguru dengan orang lama bendang...oh rupa-rupanya ada teknik juga berbendang ni..yang penting ada cara atau langkah-langkah yang perlu dilakukan untuk memestikan padi menjadi bukan main hentam keromo aje.
    Sekarang setelah lebih 20 musim aku berbendang barulah nampak hasilnya....Amin.....pendapatan ok le
yang penting usaha,ikut langkah-langkah yang betul dan tawakal...InsyaAllah rezeki Allah punya dan aku bersyukur dengan pemberian ini....Allahuakhbar..... Aku Mat Bendang... emmm...ok le.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan