RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Mata Pelajaran : Bahasa Melayu
Tahun : 3 Jaya
Bil. Murid : 25 orang
Tema : Sukan Permainan
Tajuk : Senaman
Tarikh : 4 Oktober 2011
Masa : 8.00-9.00 pagi (60 minit)
Objektif : Pada akhir pelajaran murid dapat;
1) Murid dapat menyatakan 3 jenis aktiviti senaman pada
kadar sekurang-kurangnya 80% sebutan dan intonasi yang
betul. [2.1 Aras 1 (i)]
2) Membaca petikan “Senaman Oh Senaman” secara imbasan
untuk menyatakan 3 fakta mengenai senaman secara lisan.[6.5 Aras 1 (i)]
3) Menulis 3 ayat tentang “Teknik Memanaskan Badan”
berdasarkan petikan yang dibaca. [9.2 Aras 1 (i)]
Fokus Utama :
6.5 Membaca pantas secara imbasan untuk mendapatkan maklumat khusus.
Aras 1 (i) Menyatakan fakta yang dikehendaki daripada teks
Fokus Sampingan :
9.2 Mengenal pasti maklumat dan mencatat nota daripada bahan yang didengar atau
dibaca.
Aras 1 (i) Merekodkan maklumat tentang sesuatu perkara.
2.1 Bercerita dengan menggunakan kata, frasa, ayat serta sebutan dan intonasi yang
baik dan jelas.
Aras 1 (i) Menceritakan cerita yang didengar dengan menggunakan sebutan dan intonasi
yang betul.
Kemahiran Bahasa : Mendengar dan bertutur, membaca dan menulis.
Sistem Bahasa : Kosa kata: teknik, aktiviti, betis, bahu, melonggarkan
Ilmu : Pendidikan Jasmani dan kesihatan.
Nilai : Kerjasama, keberanian.
Kemahiran Bernilai Tambah (KBT)
Kemahiran Berfikir : Menghubungkaitkan, mencirikan, mengimbas kembali,
menilai, penjanaan idea.
Kecerdasan Pelbagai : Interpersonal, Intrapersonal, verbal-linguistik
Pengetahuan Sedia Ada : Murid sudah mengetahui tentang aktiviti bersenam
Bahan Bantu Belajar : Komputer, gambar-gambar aktiviti
Senaman, lembaran kerja
LANGKAH | ISI KANDUNGAN | AKTIVITI | CATATAN |
Set Induksi (5min) | Gambaran mengenai tajuk pembelajaran iaitu ‘Senaman Aerobik’ | 1.Guru menunjukkan murid video klip ‘Senaman Aerobik’. 2. Guru mengaitkan aktiviti dengan tajuk pelajaran. | Menghubungkaitkan, Mencirikan BCB : mendengar aktif BBB : video klip ‘Senaman Aerobik’ Ilmu: Pendidikan Jasmani |
Langkah 1 (15 minit) | aktiviti senaman. i. Apakah yang kamu dapat perhatikan dalam gambar tersebut? ii. Di manakah individu selalu bersenam? | 1.Guru meminta murid duduk secara pasangan 2. Guru akan memberikan soalan panduan kepada murid 3. Seorang murid akan bercerita mengenai aktiviti yang boleh dilakukan ketika bersenam 4. Pasangan murid tersebut akan mencatatkan cerita 5. Aktiviti yang sama diteruskan bagi pasangan tadi. 6. Murid diminta memberi pendapat dan menilainya bersama guru. | KB : Mengimbas kembali, menghubungkaitkan BCB : bercerita dan Berbincang BBB : Gambar aktiviti senaman, KP : verbal-linguistik, Interpersonal. Nilai: kerjasama, Keberanian Ilmu: Pendidikan Jasmani |
Langkah 2 (20 minit) | Membaca petikan: ‘Senaman Oh Senaman’ dan membuat peta minda Morfologi · Kata kerja · Kata adjektif | 1. Guru meminta murid duduk secara berkumpulan 2. Setiap ahli akan membacakan petikan dengan bacaan mentalis dan mencatatkan isi-isi penting 3. Ahli kumpulan akan membanding beza jawapan yang diperoleh seterusnya membuat peta minda 4. Setiap kumpulan akan membentangkan hasil di hadapan kelas 5. Guru akan menyemak jawapan (sebutan) murid | KB : Membanding beza, menilai BCB : bercerita dan Berbincang BBB : petikan ‘Senaman Oh Senaman’, Peta Minda KP : Intrapersonal. Nilai: kerjasama, Keberanian Ilmu: Pendidikan Jasmani |
Langkah 3 (15 minit) | Membina ayat tentang ‘Teknik memanaskan badan’. Perbendaharaan kata: · Teknik · Aktiviti · Melonggarkan · Betis · Bahu | 1. Murid akan membaca dan menghayati petikan ‘Teknik memanaskan badan’. 2. Murid memberi tumpuan kepada pengertian perkataan yang berwarna 3. Murid diminta untuk menghasilkan ayat mengenai teknik senaman berdasarkan perkataan yang diberikan. 4. Guru membetulkan ayat murid yang salah | KB : Mengimbas kembali, menghubungkaitkan, penjanaan idea BCB : berbincang, inkuiri penemuan BBB : Petikan ‘Teknik memanaskan badan’ gambar aktiviti regangan, kamus. KP : Interpersonal. Nilai: keberanian Ilmu: Pendidikan Jasmani |
Penutup (5min) | Penutup kognitif · Membuat rumusan isi pelajaran Penutup sosial · Memberi pujian dan motivasi | 1. Guru menyoal murid tentang perkara yang dipelajari. 2. Guru menyimpulkan pelajaran. 3. Guru memberi pujian dan dorongan kepada murid supaya berusaha membaiki pembacaan. |
Refleksi : _____________________________________________________________________________________________
Tiada ulasan:
Catat Ulasan